Spotkanie biznesoweŹródło: Pixabay

Każdy przedsiębiorca stara się trafić do swoich klientów na różne sposoby. Bez takich działań bowiem prowadzenie własnego biznesu nie miałoby większego sensu. Nie ma odbiorców, to nie nie ma też zysków. Jedną z najciekawszych metod stosowanych przez firmy jest nisza rynkowa. Co to takiego? Na jakiej zasadzie działa? Czy sprawdza się we wszystkich przedsiębiorstwa? O tym można przeczytać poniżej!

Nisza rynkowa – definicja

Definicja niszy rynkowej wbrew pozorom nie jest skomplikowana. Tak naprawdę jest to niewielka liczba osób, która ma jasno sprecyzowane potrzeby i za określoną kwotę chce, aby zostały one zaspokojone. Tym zaspokojeniem jest oczywiście nabycie danego produktu lub usługi. To, czy zdecydują się na zakup, zależne może być od ceny i jakości.

Z drugiej strony niszą rynkową można nazwać również produkt, czy usługę, która zaspokoi potrzeby wybranej grupy klientów. Bez względu na to, którą definicją posługiwać się będzie przedsiębiorca, musi pamiętać, że to właśnie specyficzne potrzeby klientów mają największe znaczenie.

Spotkanie biznesowe młodych ludzi
Źródło: Pixabay

Jak działa nisza rynkowa?

Działanie niszy rynkowej jest bardzo proste. Właściciel firmy musi znaleźć takie grono klientów, w którym każdy ma takie same potrzeby i dać to, czego oczekują. Dzisiaj, kiedy asortyment w sklepach jest bardzo obszerny, to czasami ciężko jest znaleźć produkt specyficzny dopasowany wyłącznie do potrzeb określonej liczby osób.

Nie jest to jednak niemożliwe. Większość przedsiębiorców (zwłaszcza mających duże firmy) znacznie chętniej koncentruje się na produktach łatwo dostępnych. Natomiast nisza rynkowa opiera się na znalezieniu takiego, którego deficyt jest widoczny na rynku i wprowadzić go do swojej oferty.

Jak znaleźć swoją niszę rynkową?

Na niszę rynkową najczęściej decydują się mali i średni przedsiębiorcy. To właśnie im jest łatwiej trafić do małego grona klienta i rozpocząć sprzedaż takich produktów, które zaspokoją ich potrzeby. Zanim jednak nisza zostanie znaleziona, warto uwzględnić pięć najważniejszych elementów strategii. Są to:

  • Konkurencja. Jeżeli na rynku swój biznes prowadzi wielu przedsiębiorców o takiej tematyce, która nas interesuje, to wybicie się powyżej konkurencji może być ciężkie do zrealizowania.
  • Zadowolenie klientów. Produkty, które zajdą się w ofercie, muszą całkowicie zaspokajać potrzeby klientów. Nie może być tak, że artykuły tylko połowicznie będą spełniać ich oczekiwania, ponieważ bardzo szybko zainteresują się ofertą konkurencji.
  • Potencjalnie wysokie zyski. Nie jest tajemnicą to, że każdy, kto posiada swój biznes, liczy na zyski. Dlatego decydując się na niszę, warto przeprowadzić kalkulacje i sprawdzić, czy będzie ona opłacalna i przynosiła odpowiednie zyski.
  • Rozwiązywanie prawdziwych problemów klientów. Nisza rynkowa może dotyczyć produktów zarówno podstawowych, jak i ekskluzywnych. Jednak czy te drugie są rzeczywiście niezbędne do życia? Jeżeli w pewnym momencie pojawi się jakiś czynnik i zmienią się potrzeby klientów, to właściciel firmy zostanie z artykułami, których nie będzie mógł później sprzedać i tym samym poniesie niemałe straty.
  • Wysoki popyt na rynku. Ten punkt jest bezpośrednio związany z powyższym. Jeżeli na dane produkty popyt na rynku cały czas rośnie, to przedsiębiorca ma szansę w razie potrzeby znaleźć nowych odbiorców i nie ponosić strat.

Dlaczego warto stosować strategię niszy rynkowej?

Wykorzystanie niszy rynkowej w celu dotarcia do klientów ma szereg zalet. Przede wszystkim przedsiębiorca nie jest narażony na walkę z silniejszą konkurencją, ponieważ ma ona w ofercie różne produkty, ale nie niszowe. W związku z tym właściciel firmy może skupić się wyłącznie na danym sektorze i swoje działania ograniczyć tylko do pewnego obszaru. Co dodatkowo pozwala mu uzyskać przewagę nad konkurencją, która sprzedaje takie same artykuły, jak on, mimo że ma ograniczone środki finansowe. Poza tym konkretna specjalizacja pozwala dotrzeć do takich klientów, którzy cenią sobie fachową obsługę.

Nisza rynkowa przykłady

Niszę bardzo łatwo można sobie zobrazować. Zanim jednak zostaną przykłady, należy wiedzieć, że grupa docelowa klientów może być wybrana ze względu na różne cechy, jak chociażby wiek, płeć, zainteresowania, wykonywany zawód, czy też miejsce zamieszkania. W związku z tym trafienie na odpowiednią niszę jest ściśle związane z głęboką analizą rynku oraz działaniem konkurencji. Oto kilka przykładów niszy:

  • Przykład 1. Każdy z nas doskonale wie, co działo się w sklepach i sieci, kiedy wybuchła pandemia. Zakup rękawiczek, czy maseczek był wtedy praktycznie niemożliwy, a przecież rekomendowano ich noszenie. Dlatego wiele osób zdecydował się na sprzedaż właśnie tych artykułów za niemałe pieniądze. Oczywiście była to raczej nisza przejściowa, ale jeśli ktoś wcześniej prowadził sklep i dodał lub miał taki asortyment, to trafił w samo jej sedno.
  • Przykład 2. Sprzedaż ekologicznych kosmetyków. Dziś wiele osób cierpi na różnego rodzaju alergie i ciężko im znaleźć takie produkty, które byłyby bezpieczne dla ich skóry. Nisza na nie jest cały czas dość duża mimo wzrostu konkurencji na rynku.
  • Przykład 3. Sprzedaż drewnianych zabawek. Obecnie w sklepach można spotkać wiele zabawek wzorowanych na postaciach z bajek, czy innych elementach. Natomiast rodzice coraz chętniej decydują się na zakup artykułów dla dzieci, które są bardziej ekologiczne, a przede wszystkim trwalsze. Mając w swojej ofercie takie zabawki, przedsiębiorca może liczyć na stałe grono świadomych klientów.
Szycie maseczek jako przykład niszy rynkowej
Źródło: Pixabay

Jak znaleźć niszę i pomysł na własny biznes?

Tak naprawdę nie ma jednego, złotego środka, który pozwoliłby każdemu przedsiębiorcy znaleźć pomysł na biznes i niszę. Chcąc założyć własną firmę, należy bardzo dogłębnie zastanowić się, czego sprzedaż nas tak naprawdę interesuje, co powinno znaleźć się w naszym sklepie i jaki jest dostępny budżet na budowanie biznesu.

Dopiero wtedy można rozejrzeć się na rynku i sprawdzić, na jaki asortyment jest aktualnie popyt. Należy też pamiętać, że nisza nie będzie ciągle stała, dlatego przedsiębiorca musi być bardzo elastyczny. Spowodowane jest to przede wszystkim rozwojem rynku i technologii.

Jak dopasować ofertę własnego sklepu do zapotrzebowania klientów?

Strategia niszy rynkowej wymaga od właściciela firmy ciągłego analizowania rynku i śledzenia najnowszych trendów. Biznes ma szansę na powodzenie wyłącznie, gdy będzie on na bieżąco z tym, co interesuje klientów i co według nich powinno znaleźć się w ofercie sklepu. W prowadzeniu firmy bardzo ważne jest też to, aby sprzedaż odbywała się zgodnie z oczekiwaniami odbiorców. Co w skrócie można określić jako dobrą cenę, jakość, przyjemną obsługę i łatwy kontakt. Dodatkowo warto mieć świadomość, że zmiany na rynku i w zachowaniu klientów również będą miały wpływ na funkcjonowanie biznesu.

By adminst

One thought on “Nisza rynkowa – definicja, przykłady, jak ją zidentyfikować”
  1. No właśnie. Tylko jak tu znaleźć jakąś odpowiednią niszę na własny biznes. Teoria swoją drogą, ale praktycznie nie jest to wcale takie łatwe.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Strona korzysta z plików cookies, aby korzystać z naszego portalu zaakceptuj - politykę prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close