Współczesny świat biznesu podlega nieustannym zmianom. Odczuwają je zwłaszcza marki istniejące a rynku od wielu lat, które są szczególnie narażone na negatywne skutki pojawienia się nowej, lepiej dostosowanej do współczesnych realiów konkurencji. Nic więc dziwnego, że wiele z nich, aby nadążyć za tempem rozwoju biznesu, bierze pod uwagę rebranding. Według nich, jest to szansa na powrót do czasów świetności oraz przywrócenie marce jej dawnego blasku i rozpoznawalności. Sprawdźmy, na czym polega rebranding i w jakich dwóch sytuacjach szczególnie warto skorzystać z oferowanych przez niego możliwości.
Na czym polega rebranding? Czy jest remedium na wszystkie problemy biznesowe?
Rebranding jest pojęciem, które coraz częściej pojawia się w kontekście firm i marek o długoletniej historii. Warto jednak mieć świadomość, że jest to bardzo złożony, skomplikowany i wymagający proces, który powinien być przeprowadzany raczej w wyjątkowych sytuacjach. Pod pojęciem rebrandingu kryje się całościowe przekształcenie wizerunku marki i nadanie jej nowych, pożądanych we współczesnym świecie cech. Wiele osób utożsamia rebranding z liftingiem marki, który jest jednak pojęciem węższym i zwykle obejmuje jedynie modyfikację wybranych elementów składających się na tożsamość marki.
Rebranding jest procesem długofalowym i powinien być zawsze poprzedzony dogłębną analizą marki oraz stworzeniem strategii. Decyzja o jego przeprowadzeniu powinna być podjęta po dokładnym zapoznaniu się z sytuacją, w której znajduje się firma, jej potrzebami, a także wzięciu pod uwagę możliwych innych rozwiązań. Rebranding, z uwagi na swój złożony i skomplikowany charakter, jest działaniem kosztowym i wymagającym pod względem czasowym. Warto więc z niego skorzystać tylko, jeśli mamy pewność, że przyniesie pożądane rezultaty.
Rebranding to rodzaj wewnętrznej przemiany marki, która jest widoczna m. in. w nowym logo, opakowaniach produktów, zmianie strategii komunikacji, nowych wartościach, odświeżonej stronie www, a także szeregu innych, pomniejszych elementów, które wspólnie tworzą markę w jej aktualnym kształcie. W efekcie rebrandingu nierzadko powstaje zupełnie nowy podmiot, który zrywa z historią i działalnością swojego poprzednika.
W jakich sytuacjach warto zdecydować się na rebranding?
Rebranding warto przeprowadzić szczególnie w dwóch sytuacjach. Pierwszą z nich jest kryzys wizerunkowy, z którym boryka się marka. Może dojść do niego w wyniku różnych czynników, zarówno tych zawinionych, jak i niezależnych od firmy. Jedno jest pewne – odzyskanie utraconego zaufania odbiorców nie zawsze będzie możliwe, a często będzie wymagało dużo poświęceń, pieniędzy i zaangażowania. W takiej sytuacji bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest rebranding, który pozwala firmie zerwać z poprzednim wizerunkiem i odciąć się od błędów z przeszłości.
Drugim, równie częstym powodem skłaniającym ku rebrandingowi, jest przestarzały wizerunek. Istniejące od lat firmy często obserwują utratę zainteresowania odbiorców marką, która w pewnym monecie zaczęła jawić im się jako niedzisiejsza oraz ich odejściem do nowocześniejszej konkurencji. W takiej sytuacji odświeżenie i unowocześnienie wizerunku może zdziałać cuda oraz pozwolić firmie nie tylko utrzymać dotychczasowych klientów, ale także zyskać kolejnych.